fredag 8. juni 2012

Spareprosjekt - Bunad

Etter forespørsel fra tanten min har jeg endelig klart å bestemme meg for at JEG skal og vil ha, Bunad. Da jeg var liten sydde min bestemor flere bunader til meg som hun egenkomponerte. Disse har gått i arv og har blitt brukt av flere i familien på mammas side. Nå er det på tide og investere i det jeg mener er det vakreste plagget man kan ha. Men igjen dukker spørsmålet opp: Hvilken bunad skal man velge? Etter min mening er det viktig å ha en tilknytning til bunaden du velger - i mitt tilfelle er det snakk om 4 bunader: Romeriksbunad(født og oppvokst her), Norlandsbunad/Lofotbunad (pappas fødested og oppvekst + hans foreldre, søsken og slekt) og Valdresbunad (Besteforeldrene mine har hytte her, mange minner etc.). Jeg har imidlertidig bestemt meg for å hedre min bestemor og bestefar (som nå dessverre har gått bort) og mine minner fra hytta og fjellet i Valdres. Mitt forhold til særlig bestemor er veldig spesielt. Ikke minst det litt morsomt at en i slekta vil ha bunaden fra Valdres også - rettere sagt "den nye" valdresbunaden. 

DEN NYE -  Kilde: http://norskebunader.no/dame/valdres-nye/


























 
Jeg synes denne bunaden bærer preg av som det fremstår i tittelen - litt mer moderne snitt, i tilegg til at jeg liker fargespillet mellom det røde og det grønne. Det er noe tradisjonelt ved kombinasjonen av disse.

DEN GAMLE - Kilde: http://norskebunader.no/dame/valdres-gamle/





























Dette er en investering man gjør en gang i livet. Tenk jeg, som mange andre kommer til å syntes at det å ha en slik festdrakt gjør 17.mai & klesvalget litt enklere ;)
Hva synes du?



Cecilie N.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar